Science & Engineering

Science & Engineering

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 75
بازدید دیروز : 74
بازدید هفته : 365
بازدید ماه : 344
بازدید کل : 100686
تعداد مطالب : 221
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->


مسواک زدن درست

هدف از مسواک زدن، پاک کردن و برداشتن پلاک میکروبی از سطح دندان ها و لثه است. استفاده از مسواک های سفت و سخت، یا محکم مسواک زدن هیچ تاثیری بر پاک کردن پلاک های میکروبی ندارد. بلکه باعث صدمه به دندان ها و لثه نیز می شود.

یک مسواک خوب باید دارای موهای نرم و نایلونی باشد و موهای آن مرتب و منظم باشد.

اندازه مسواک متناسب با سن است. در بچه ها مسواک های کوچک تر و در بزرگ سالان مسواک های بزرگ تر استفاده شود.

باید توجه داشت که مسواک جزو وسایل شخصی است. هیچ کس نباید از مسواک کس دیگری استفاده کند.

زمان مناسب تعویض مسواک: هر گاه که موهای مسواک از حالت عمودی خارج شدند یا رنگ موهای مسواک تغییر کرد زمان تعویض مسواک است. در هر حال نباید بیش از سه یا چهار ماه طول بکشد.

خمیر دندان ها:

استفاده از خمیر دندان باعث می شود دندان ها بهتر تمیز شده و براق شوند. دهان خوش بو شود و مقاومت دندان ها به دلیل داشتن فلوراید در مقابل پوسیدگی افزایش یابد.

البته وجود خمیر دندان الزامی نیست. حتا با آب خالی هم می توان مسواک زد. اما هرگز توصیه نمی شود که به جای خمیر دندان از نمک یا جوش شیرین استفاده کند. چون باعث خراشیده گی مینا و صدمه به لثه می شود. نمک را می توان به صورت آب نمک ِ رقیق (یک قاشق ِ چای خوری در یک لیوان آب ِ جوشیده) استفاده کرد.

روش ِ درست مسواک زدن:

ابتدا مسواک را با آب خیس کرده، مقداری خمیردندان روی مسواک می زنیم. موهای مسواک را به طور مایل روی سطح خارجی دندان ها قرار می دهیم (با زاویه 45 درجه). در فک بالا موهای مسواک به طرف بالا و در فک پایین موهای مسواک باید به سمت پایین باشد. لثه در ناحیه طوق دندان حدود یک تا دو می لی متر به دندان نچسبیده و آزاد است و محلی است که مواد غذایی تجمع پیدا می کند. پس زمانی که موهای مسواک را با زاویه 45 درجه در سطح خارجی دندان قرار دادیم، با فشار کوچکی موهای مسواک زیر ِ لثه رفته و با حرکت ِ لرزشی، موهای مسواک باقی مانده ی مواد فرایی را از زیر ِ لثه به خارج می راند و بعد مسواک را به سمت ِ سطح ِ جونده ی دندان ها می کشیم. (در فک ِ بالا حرکت ِ مسواک از بالا به پایین و در فک ِ پایین از پایین به بالا)

هر بار که این عمل انجام شود، سطح خارجی دو تا سه دندان تمیز می شود. پس حدود 15 بار این عمل باید انجام شود. بعد از این که سطح ِ خارجی دندان ها تمیز شد، سطح ِ جونده را مسواک زده و بعد به روش ِ قبل سطح ِ داخلی دندان ها تمیز می شود. برای تمیز کردن سطح داخلی دندان ها در قسمت جلوی دهان، مسواک را به صورت عمودی روی دندان ها قرار دهید و با حرکت ِ بالا و پایین، سطح ِ داخلی ِ دندان ها را تمیز کنید.

در روی سطح زبان، برجسته گی و فرو رفته گی های ریزی وجود دارد که غذا در بین ِ آن ها گیر می کند و گاهی باعث بوی بد دهان می شود. بهتر است هر چند روز یک بار، مسواک را در عقب زبان قرار داده و به سمت جلو بکشید و این عمل را چند بار تکرار کنید تا خرده های غذایی از روی زبان تمیز شوند و بوی بد دهان از بین برود. بعد از مسواک کردن چند بار دهان را آب بکشید.

بعد از مسواک زدن و شستن مسواک، نباید مسواک خیس را در ظرف ِ دربسته گذاشت. بهتر است محافظ ِ مسواک دارای سوراخ هایی باشد تا هوا جریان داشته باشد. در غیر این صورت، هوای داخل جعبه دم کرده و باعث رشد میکروب ها می شود.

چند نکته:

مسواک زدن بهتر است بعد از هر وعده غذایی انجام شود. و حد اقل روزی دو بار باید مسواک زده شود. یکی قبل از خواب و دیگری صبح

برای تمیز کردن فضای بین ِ دو دندان هیچ گاه از وسایل ِ تیز مثل ِ سوزن یا چوب کبریت استفاده نکنید.

از نخ دندان به طور مرتب استفاده کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: شاهین پارسایی نیا تاريخ: شنبه 26 / 6 / 1392برچسب:مسواک زدن درست,روش مسواک زدن,مسواک,مسواک زدن,, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وبلاگ علوم و مهندسی خوش آمدید

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to plasmaphysic.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com